Olika barn

Postat den

Som vanligt har jag inte hunnit blogga någonting alls på ett tag. Jag jobbar och jobbar och har inte så mycket energi till annat. Mitt Gode mansuppdrag tar också en del tid. Är fortfarande ytterst förvånad över att Försäkringskassan tycker att en utvecklingsstörd flicka, med även en kronisk sjukdom, ska kunna få jobb på den öppna arbetsmarknaden.

Så det är mycket brev och överklaganden som ska skrivas. De drar ju undan marken för henne, när ersättningen sänks till drygt 3000 kr per månad. Tänk er det, ingen människa kan leva på den summan. Speciellt inte när hyran är nästan 6000 kr ….

Nu måste jag söka ekonomiskt bistånd från Soc åt henne. Det gör man för en månad i taget. Ny ansökning måste alltså in varje månad. Jag tycker att hon är duktig som håller ihop sin lilla familj. I dagarna ska hon föda sitt andra barn.

På tal om barn, så måste jag väl kommentera prinsessfödelsen. Jag är ingen anhängare av monarkin, men självklart tycker jag att det är roligt att paret har fått sitt första barn. Det gäller att skilja på sak och person. Namnet då? Jo, jag tycker att Estelle är ett underbart vackert namn!

Ett svar »

  1. Det är så tragiskt att höra detta om överklaganden hit och dit. Hur vi än vänder på det så är det ju i slutänden samma pengar som betalas ut. Man önskar att man kunde hjälpa till på något vis men jag inser att den här personen är långt ifrån ensam. jag skäms för att vara svensk. Jag håller nog med dig om födelsen. det enda jag önskar att lilltjejen får må bra och känna sig lycklig och trygg. I dag finns inga garantier för det.Oj så svart det här svaret blev men snart är det vår och då skiner solen. lycka till med att hjälpa familjen
    Kram

    Svara
  2. Att skilja på sak och person är oerhört viktigt! Tyvärr saknar en hel del den förmågan…

    Kram

    Svara
  3. Tänk vilken viktig roll du har som god man… Det är inte lätt att falla utanför ramarna i dagens samhälle, det är precis som om det inte finns plats för något annat än högpresterande människor.

    Svara

Lämna en kommentar