RSS Flöde

Det jag brinner för

Postat den

Jag har jobbat som sjuksköterska i mer än trettio år. Jag har träffat oerhört många patienter genom åren. Allt från autistiska barn till hundraåringar med en magisk livserfarenhet.

Människor som alla har en sak gemensamt. Alla har en historia. Var och en är en individ. Och det är det som fascinerar mig. Att få lyssna på deras historia. Att föreställa mig vilket liv de lever och har levt. Mötet med människan ger mig så oerhört mycket.

Något som, sedan länge, ligger mig extra varmt om hjärtat är vården av svårt sjuka människor i livets slutskede. Att få finnas där i en människas allra sista tid här i jordelivet, ser jag som en förmån.

Att se till att döden får komma smygande, med minsta möjliga smärta. Att få fördriva ångest och omsluta den döende i trygghet. Att hålla en anhörig i handen. Ge en kram och en kopp kaffe.

När jag vill göra det där, känner jag mig ibland så motarbetad. Det är inte så vi jobbar. Vi har inte sådana resurser. Är signaler som ständigt ges till mig.

Nu har jag kommit till en gräns. Min gräns. Min gräns som säger att det jag känner i den här frågan också är en väg jag måste följa. Att jag inte kan kompromissa längre.

Så därför är tankar väckta. Tankar om hur jag ska få fortsätta att brinna för de här frågorna. Och inte hela tiden bli nedsläckt och tystad.  

Jag ska gå en annan väg, det har jag bestämt mig för.

»

  1. Efter att min mamma befunnit sig inom vården under drygt tre månader och även fortsätter med det på hemmaplan så blir jag till och från upprörd, bitter och arg! Önskar att alla hade samma fantastiska inställning som du har!

    Svara
  2. Lycka till på din nya väg och låt ingen släcka din glöd! / Kram

    Svara
  3. Det är bra. Stå på dig. Det är den hjälpen som nog är den viktigaste av alla vid det skeendet. Man undrar varför vi inte ska få ge det vi kan. (Tid är pengar sägs det, men inte i detta fall)

    Och visst blir man fascinerad av människors öden och äventyr. Utan dem stod vi oss nog alla ganska slätt.

    Ha det så gott

    Kram /Eivor

    Svara
  4. Här har jag skrivit men du har nog inte lagt upp det ännu.

    Kram

    Svara
  5. Heder och ära till dig! Och lycka till!

    Svara

Kommentera

