RSS Flöde

En fantastisk text

Postat den

Idag fick jag ta del av en text, som en dotter till en svårt demenssjuk man skrivit. Den berörde mig djupt.

Det finns alltid en människa bakom en diagnos. Ingen människa är bara en diagnos.

Jag har själv haft en mamma med demens och jag vet vad saknaden innebär. 

Här är texten:

Blott en dag, ett ögonblick i sänder

Med en orokänsla och ett djupt andetag steg jag in genom huvudingången, möttes av bekanta ansikten i personalen och berättelser om hur den senaste veckan varit. Sökte mig vidare ner mot Blåklinten, rummet var tomt, tog mig vidare mot Solrosen.

Där, vid ena hörnet av personalens fikarum satt han. En kvinna som utstrålade värme gav honom de nyputsade glasögonen. Jag satte mig på huk. La min hand på hans rygg. Tittade på honom och log. Ett varmt leende sprack upp i hans ansikte och spridde sig vidare till alla i rummet. Det syntes att han var trött men han ville ändå följa med på en promenad. Det blåste ute, en sval men inte obehaglig vind. Han följde mig långsamt till bilen.

Jag lyfte upp hundvalpen som jag hade med mig och den slickade honom lite försiktigt i mungipan. – Rart, sa han och log. Drog med händerna i valpens päls. -Mjuk. Vi gick vidare. Pratade om färgerna på lönnträden. Han härmade fåglarnas läten och försökte sig på att vissla. En härlig höstdag. Han och jag i ögonblicket.

Väl inne igen hände det något. Det där som ingen förstår. De snabba växlingarna. Det lömska och skrämmande. Alzheimer. Den tomma blicken. Försökte hitta tillbaka, tillbaka till det lugna, ett fridfullt, vackert ögonblick.

Vi stod i samlingsrummet, några få men långa minuter senare. Personalens sorl hördes i bakgrunden. Mitt i korridoren stod vi, en farbror med demens och en kvinna med sorg.

-Vill du sätta dig, frågade jag. Jag fick inget svar. Farbrorn såg på mig med tom och sorgsen blick. Jag ville att han skulle tina upp i ett leende igen. Tog ett steg närmare, höll om, bara höll om. Smekte hans skäggiga kind. Kände hans doft, hans närhet, kände mina tårar rinna. Saknade honom innerligt. Älskade pappa.

 

September 2012

Kommentera

