RSS Flöde

Ensam ensamhet

Postat den

Folk har vanligtvis väldigt mycket åsikter när jag säger att jag känner mig ensam. Åsikter som innebär att det jag känner är fel.

Jag är inte alls ensam, säger de, jag har ju hunden. Och att sitta ensam i stugan med hunden helg efter helg, måste ju vara fantastiskt underbart, säger de. Att jag tycker att det är hemskt, är alltså fel.

Och det är bättre med ensam ensamhet än ensamhet när man är två, säger de också. Men okey då, har jag lust att säga. Vi kan byta! Jag kan tillbringa helgerna med din urtrista gubbe och dina osnutna ungar. Vi byter! För du har ju helvetet och jag himmelriket. Och jag ger gärna bort mitt himmelrike.

Och när man i samband med skilsmässa mister många vänner som man umgåtts med hela sitt vuxna liv, är det bara att gå ut och skaffa nya. Det är plättlätt, säger du. Jamen då kan jag ta över dina, så kan du gå ut och skaffa nya. Det är ju så lätt.

För att inte tala om hur lätt det är att hitta en ny kärlek. Det är mer än plättlätt, säger du. Men då kan jag ju överta din. För honom är du ju så innerligt trött på. Så kan du gå ut och skaffa en ny.

Jag vill bara ge ett råd till folk. Säg inte till någon att det de känner är fel. För det man känner, det känner man. Och man blir ännu mer nertryckt i skoskaften om man ständigt får höra att det man känner är fel.

»

  1. Det man känner det känner man! Oavsett vad andra tänker eller tycker… Kanske handlar det om ett tafatt sätt att muntra upp dig. Men i stället borde de bejaka dina känslor och säga, ”Ja, jag förstår att du känner dig väldigt ensam!”

    Kram

    Svara
  2. Det är faktiskt kränkande när ens känslor ifrågasätts. Även om motivet är att försöka ge uppmuntran. No man is an island skrev poeten Dylan Thomas om jag inte minns fel. Jag tror att vi är flockvarelser som mår bäst i sällskap med andra.

    Svara
  3. Det där (som du skriver om) kan ju verkligen vara våldsamt irriterande. Usch.

    Jag brukar försöka tänka att det mest är för att folk inte riktigt vill/kan/orkar sätta sig in i hur tex (ofrivillig?) ensamhet faktiskt känns och att det är så enormt mycket lättare för någon att komma med en (tom) menat uppmuntrande kommentar än att faktiskt ta något smärtsamt som någon annan uttycker.

    Det kanske inte lät så mycket bättre, men skillnaden (som jag ser det) är väl att de inte egentligen avser att invalidera dina känslor, eller säga att du känner fel, utan att de bara inte förmår eller orkar förstå vad det faktiskt är du säger.
    Kanske. Jag vet ju i och för sig inte, jag känner ju inte personerna som sagt det, men ibland kan det nog vara så. Tror jag.

    Svara
  4. ”ta något smärtsamt” betydde alltså ”ta till sig något smärtsamt”.

    Svara

Kommentera

